Sportblessures

Sportblessures

Een sportblessure is letsel, schade of een klacht die kan ontstaan bij het uitoefenen van een sport. Er kan sprake zijn van een sportblessure die plotseling is ontstaan (acute sportblessure) of een blessure die langere tijd aanhoudt (chronische blessure). Acute sportblessures ontstaan met name bij plotselinge snelle bewegingen die teveel vragen van het lichaam of bij overbelasting dat het lichaam niet gewend is. Hierdoor kunnen enkelbanden uitrekken, botten breken of spieren afscheuren.

 

Chronische sportblessures ontstaan vaak doordat de pees of het bot al geruime tijd overbelast wordt, waardoor er scheurtjes ontstaan die niet voldoende rust of de tijd krijgen om te genezen. Er kan ook sprake zijn van een dusdanige overbelasting van het lichaamsdeel dat deze zijn grens bereikt heeft.

 

Soorten sportblessures

Sportblessures kunnen ingedeeld worden in:

  • Spierblessures (verrekking of gescheurde spier) (bv spierscheur in kuit, ook wel zweepslag genoemd)
  • Peesblessures (door overbelasting ontstaan kleine scheurtjes, bijv. in de achillespees)
  • Botblessures (breuk in bot)

 

Ontstaan sportblessures

Het ontstaan van een sportblessure kan verschillende oorzaken hebben. Een slechte trainingsvoorbereiding, onvoldoende conditie, het trainen op een verkeerde manier, slecht materiaal, de accommodatie of verkeerd schoeisel kunnen allen leiden tot het ontstaan van sportblessures. Ook kunnen omstandigheden leiden tot het ontstaan van sportblessures, bijvoorbeeld off-piste skiën, of ongetraind een complexe of steile berg beklimmen.

 

Acute sportblessures worden veroorzaak door bijvoorbeeld een val, klap, botsing met een teamgenoot of door bijvoorbeeld een verkeerde snelle beweging. Een chronische sportblessure ontstaat wanneer een verkeerd uitgevoerde beweging voortdurend wordt herhaald, waardoor bepaalde spieren en pezen overbelast raken. De meeste sportblessures komen voor aan de polsen, handen, knieën en enkels.

 

Voorkomen sportblessures

Het verkeerd landen na een sprong, een plotselinge misstap of een plotselinge botsing met een teamgenoot. Sportblessures helemaal voorkomen lukt niet altijd, maar de volgende tips kunnen hier wel aan bijdragen:

 

  • Start voor het sporten met een warming-up
  • Tape het zwakke gewricht in met HeltiQ Sporttape of leg voor het sporten een steunwindsel aan bij een zwak gewricht door de HeltiQ Synthetische watten te verbinden met een HeltiQ Steunwindsel Ideaal of een HeltiQ Cambric Windsel.
  • Zorg voor goede sportschoenen
  • Gebruik een trainingsschema om overbelasting te voorkomen en uithoudingsvermogen geleidelijk aan op te bouwen
  • Eindig het sporten met een cooling-down

 

Sportblessures behandelen

Het behandelen van sportblessures kan per soort sportblessure verschillen. Lees hier de specifieke behandelmethode per soort blessure:

 

Kramp en spierpijn
Maak bijkramp en spierpijn gebruik van warmtetherapie door het toepassen van de warmte toepassing van de HeltiQ Koud Warm Kompres of door het warmte kompres te gebruiken van de HeltiQ Koud Warm Kompres Combi.

 

Acute blessure

Gun het gekwetste lichaamsdeel rust. Gebruik voor het voorkomen van zwellingen koudetherapie door het toepassen van de HeltiQ Instant Koud Kompres, de koude toepassing van de HeltiQ Koud Warm Kompres, of het koude kompres van de HeltiQ Koud Warm Kompres Combi. De HeltiQ Koelspray kan ook toegepast worden voor het voorkomen of verminderen van zwellingen.

 

Steunwindsels

Om extra steun te geven aan de sportblessure kan er een steunwindsel worden aangelegd door de HeltiQ Synthetische watten te verbinden met een HeltiQ Steunwindsel Ideaal of een HeltiQ Cambric Windsel.

 

Raadpleeg bij een gescheurde spier of pees, een botbreuk, of bij twijfel over de ernst van de sportblessure altijd een arts.

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie over cookies verwijzen we u naar de disclaimer.