Rugpijn

Rugpijn

Wat is rugpijn?

Rugpijn is een lichaamspijn die voorkomt in de rug of onderrug. Ongeveer de helft van de mensen krijgt tijdens hun leven last van rugpijn. Rugpijn komt evenveel voor bij mannen als bij vrouwen. Het functioneren in het dagelijks leven kan belemmerd worden door rugpijn doordat bijna iedere beweging pijnlijk is. In de meeste gevallen gaat de pijn uiteindelijk vanzelf weer over zonder medische ingreep. De meest voorkomende soort rugpijn, is pijn in de onderrug. Deze soort rugpijn wordt ook wel lage rugpijn of spit genoemd. Spit is een reactie van de spieren bij overbelasting en kan bij een bepaalde beweging ineens in de rug schieten. Het gebeurt maar zelden dat een lage rugpijn langer dan 6 weken aanhoudt. Houdt de lage rugpijn wel langer dan 6 weken aan of slaat de pijn door naar de nek, schouders of benen dan is het raadzaam om een arts te raadplegen. Er is sprake van chronische lage rugpijn wanneer de klachten 12 weken of langer aanhouden.

 

Oorzaken rugpijn

Rugpijn kan verschillende oorzaken hebben. Sportblessures of ongelukken kunnen tot rugpijn leiden maar ook verstuikingen, spierverrekkingen, een beschadigde tussenwervelschijf, een beknelde zenuw in de wervelkolom of een irritatie in de gewrichten kunnen resulteren in het krijgen van rugpijn. Andere veroorzakers van rugpijn zijn artrose, overbelasting, beenlengte verschil, een slechte houding, stress en overgewicht.


Rugpijn voorkomen

De volgende tips kunnen rugpijn voorkomen:

  • Blijf in beweging
  • Vermijd langdurige inactiviteit of bedrust
  • Zorg voor een goede warming-up en cooling-down bij het sporten of een andere fysieke activiteit
  • Let goed op de houding tijdens het zitten, lopen, liggen of tillen
  • Zorg voor een goede werkhouding en zorg bij bureauwerk voor een ergonomische computerwerkplek
  • Til vanuit de knieën, met het object dicht bij het lichaam en draai de rug niet bij het tillen
  • Draag comfortabele en stevige (sport)schoenen
  • Slaap op een goed matras en zorg voor een bed met een stabiele lattenbodem
  • Stop met roken

 

Bezoek huisarts

Wanneer er sprake is van rugpijn is het in de meeste gevallen niet direct nodig om een arts te raadplegen. Toch is het wel verstandig om de rugpijn goed in de gaten te houden omdat bij sommige pijnsymptomen er meer aan de hand kan zijn. In dit geval is het wel aan te raden om een arts te raadplegen. Daarnaast is het raadzaam om een arts te raadplegen in geval van hardnekkige en aanhoudende rugklachten, het moeizaam of niet kunnen plassen, het krijgen van een vreemd gevoel in de rug of benen, uitstralingsklachten of bij gevoelsverlies. Doe dit ook in de volgende gevallen:

  • De pijn straalt uit tot in de tenen
  • Het plassen gaat moeizaam of er is sprake van urineverlies
  • De benen worden gevoelloos, er is sprake van tintelingen en/of verlammingsverschijnselen in de benen
  • De pijn wordt erger, ook zonder te bewegen
  • Rugpijn als gevolg van een ongelukkige val of verkeersongeval
  • Na één week is er nog steeds sprake van erge pijn, er is geen verbetering
  • Rugpijn die langer duurt dan 6 weken


Rugpijn behandelen

Wanneer er sprake is van rugpijn kunnen onderstaande zaken helpen om de pijn te verlichten en zo snel mogelijk van de rugpijn af te komen.

 

Blijf bewegen
Blijf bewegen en neem geen overmatige bedrust. Hierdoor zullen de spieren verzwakken wat het herstelproces vertraagt. Houd in gevallen van hevige pijn, waardoor beweging niet mogelijk is, maximaal 2 dagen rust en probeer daarna af en toe weer in beweging te komen. Probeer hierbij niks te forceren!

 

Warmte kompressen, lampen of gels
Het gebruiken van een warmtekompres zoals het HeltiQ Koud/Warm Kompres en het HeltiQ Koud & Warm Kompres Combi kan pijnverlichtend werken. Door de warmte worden de spieren soepeler wat pijnverlichtend kan werken. Ook kan een warmte lamp of een warmte gel pijnverlichtend werken bij rugpijn.

 

Pijnstillers
Het gebruiken van Ibuprofen of Paracetamol is geen oplossing voor de rugpijn maar kan de pijn enigszins verlichten waardoor bewegen minder pijnlijk wordt en beweging weer mogelijk wordt. Raadpleeg een arts voor het gebruik van andere (alternatieve) middelen.

 

Masseren

In geval van rugpijn kan een massage door een professional de pijn helpen verminderen.

Oefentherapie

Bij een oefentherapie worden er allerlei spierversterkende en stabilisatieoefeningen uitgevoerd die het doel hebben de pijn te verlichten om het ontstaan van nieuwe rugpijn in de toekomst te voorkomen.

 

Chiropractor

Hetzelfde geldt voor de chiropractor, ook wel bottenkraker genoemd. In de meeste gevallen verlicht de chiropractor direct de pijn, echter zijn er wel meerdere behandelingen nodig.

 

Cesartherapie

Bij Cesartherapie wordt er gewerkt aan de algemene lichaamshouding en werkhouding, wat de rugpijn kan wegnemen en toekomstige rugklachten helpt te voorkomen.

 

Acupunctuur

Over de werking van acupunctuur zijn de meningen verdeeld. De een heeft er meer baat bij dan de ander. Het kan het proberen waard zijn.

  

Rugpijn en zwangerschap

Rugpijn is bij de meeste zwangerschappen onvermijdelijk. Het zwaartepunt in het lichaam van de vrouw verandert door het gewicht van de baby. Als gevolg hiervan gaat de vrouw anders bewegen en lopen en worden de spieren op andere manieren gebruikt en belast. Rugpijn is hiervan het gevolg. De volgende tips kunnen rugpijn dragelijk maken:

  • Vooraf een zwangerschapscursus te volgen waarbij oefeningen worden aangeleerd om de spieren en bekkenbanden te verstevigen. Dit vermindert de kans op rugpijn.
  • Ga fietsen of zwemmen, dit zijn goede sporten om de rug- en bekkenspieren te verstevigen
  • Draag platte schoenen
  • Let op de lichaamshouding
  • Neem op gezette rijden rust en vermijd belastende huishoudelijke werkzaamheden zoals schoonmaken
  • Wanneer er sprake is van rugpijn tijdens de nacht is ligging op de zij het beste met daarbij een kussen tussen de knieën en de enkels
Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie over cookies verwijzen we u naar de disclaimer.